Tijdens dit gesprek gaan we samen op zoek naar de voor jou meest ideale fietshouding. Na het overlopen van enkele mogelijke pijnpunten, eerder opgelopen blessures, spierzwaktes of andere fysische problemen gaan we samen op zoek naar een comfortabele houding, waarbij het oog op aerodynamica en snelheid niet verloren gaat.
Vooraleer we overgaan tot het afstellen van de schoenplaatjes gaan we eerst een kijkje nemen naar de stand van de voeten. Door middel van een voetscan gaan we na of er correcties nodig zijn in de hiel, voorvoet en/of de voetholte. Indien de klant nood heeft aan een extra ondersteuning in de schoen (inlegzolen, voetkantelingen of hielaanpassingen) bespreken we dit en kunnen de aanpassingen onmiddellijk worden gedaan.
Tijdens deze meting controleren we ook of er sprake is van bekkenscheefstand en/of beenlengteverschil. Uit onderzoek blijkt dat 96% van de fietsers een dergelijke scheefstand heeft. Een doorgezakte voet, een verkorte spier, een afwijkende houding van één voet tijdens het fietsen zijn slechts enkele voorbeelden waarmee wij in de praktijk regelmatig mee worden geconfronteerd. Men spreekt hierbij niet van een structureel probleem, maar wel eerder van een functionele beperking. Deze asymmetrische houdingen zorgen meestal voor verschillende klachten op de fiets die tijdens een standaard fietsopmeting bij de lokale fietsenhandelaar nooit werden geconstateerd.
Na eerdergenoemde aanpassingen kunnen de markeringen op de voet worden aangebracht en de schoenplaatjes worden afgesteld om een ideale krachtoverbrenging te garanderen. Voor het afstellen van de schoenplaatjes werken we met een digitale afdruk. Via deze afdruk kunnen we later jouw gegevens gemakkelijk kopiëren naar een extra paar schoenen of ander type schoenen zoals gravel, mtb, … .
Om een ideale zitpositie te bekomen is het belangrijk dat je als renner vast zit in het zadel. Uit ervaring weten we dat niet iedere fietsverkoper de zitbeentjes van zijn klanten gaat meten vooraleer zijn verkoop is voldaan. Ook als wielertoerist vertrouw je op de verkoper dat je fiets perfect op jouw maat is afgestemd, wat achteraf niet altijd het geval blijkt te zijn.
Vroeger werd de afstand tussen de zitbotjes gemeten met een zitkussen om de juiste zadelbreedte te gaan bepalen. Intussen zijn wij al een stapje verder en kunnen wij door onze gekende bekkenscan niet alleen de breedte van het bekken, de massa rond de bovenbenen maar ook de natuurlijke bekkenkanteling meten en nemen wij deze gegevens ook mee naar de videoanalyse. Door al deze parameters te verzamelen kunnen wij niet alleen een zadeladvies doen, maar de voor jou meest efficiënte houding op de fiets bepalen.
Na al deze testen en opmetingen bepalen wij voor jou de ideale schouder-, heup- en kniehoek. De recreatieve fietser zal hierdoor zonder enige vorm van spierspanning en spierstijfheid zijn ritjes op zondag kunnen afwerken. Ook voor de meer getrainde fietser of de competitief ingestelde renner zullen deze testen zorgen dat er een optimaal rendement en krachtoverbrenging wordt bereikt met een zo weinig mogelijk energieverlies.
Uiteindelijk komt elke klant op zijn eigen fiets, of simulatorfiets, te zitten en krijgt op elk scharnierpunt een marker. Tijdens een actieve bewegingsanalyse kunnen we met de hoog resolutie camera’s en bijhorende software de knie- schouder en heuphoek correct afstellen. Deze aanpassingen worden onmiddellijk samen besproken en indien gewenst de nodige aanpassingen worden uitgevoerd. Wanneer er meer ingrijpende veranderingen nodig zijn zoals het monteren van nieuwe sturen, aanpassen cranklengtes,… kan dit in samenspraak met onze technieker ter plaatse worden besproken.
Tot slot krijgt elke klant een uitgebreid verslag met alle gegevens, adviezen en overzicht van zijn/haar framemaat en fietsafstelling.
Een afspraak maken voor het afstellen van jouw fiets of voor één van onze diensten kan via MENU – contact & info – online contactformulier.
Wens je iemand van ons team aan de lijn te krijgen, bel gerust op weekdagen na 17u00.